Zkukař dělá kapelu. Naštvaný zvukař umí zničit i kapelu třídy Iron Maiden. Abychom ho nenaštvali, je dobré ukázat "dobrou vůli" a naučit se pár věcí. Zde jsou.
Nejdříve si při zvukové zkoušce zvukař nazvučí jednotlivé nástroje v pořadí: bicí (kopák, šroťák, hajtka, hi tom, lo tom, floor tom, ride, levý crash, pravý crash), basa, kytary, klávesy, vokály. Pak zahrajete jednu dvě skladby a zvukař vám nastaví odposlechy v pořadí vokály, kytara, klávesy, basa, bicí. Když slyšíte sebe i zbytek kapely tak jak potřebujete, zvukař si nastavení uloží na digitálním pultu. Při prvních skladbách si ukazujte, jak chcete nastavit odposlechy. Zvukař si souběžně s tím nastavuje zvuk pro obecenstvo. V průběhu koncertu zvukař obvykle kontroluje poměr hlasitosti a barvu zvuku jednotlivých nástrojů.
Mikrofony Shure SM58 snímají hlas a zpěv z blízka, asi 0 až 15 centimetrů. Když mluvíte potichu, klidně se dotýkejte rty mikrofonu, pokud je to váš osobní mikrofon. Na erární/půjčené mikrofony se používá finta, kdy držíte mikrofon v sevřené dlani a některým z napřímených prstů (palec, ukazováček) se dotýkáte tváře (viz níže ukázka od Pharell Williams). Tím držíte stejnou vzdálenost (1-3 cm) od rtů a posluchači si nebudou stěžovat, že "zpěváka chvílemi nešlo slyšet". Tip na vlastní mikrofon? Shure SM58 nebo Senheiser 945. Moderní mikrofony nemají vypínače, když mikrofon nepoužíváte, zvukař je ztiší (MUTE). Jestliže tedy máte ve scénáři to, že mikrofon použijete při třetí skladbě, domluvte si se zvukařem znamení, že má mikrofon zapnout.
Když si mikrofon v ruce přiložíte pohodlně na pupík, je mikrofon hluchý a když ho váš oblíbený zvukař zesílí, ozve se zahvízdání aparátu, kterému říkáme zpětná vazba. Nežádoucí zpětnou vazbu lze snadno docílit i tím, že si vlezete před reprobedny. Pokud chcete jít před repráky mezi fanoušky s mikrofonem, řekněte to zvukaři. Dá vám delší kabel a upraví si zvuk tak, aby nevazbil.
Na podiu OPEN STAGE máte k dispozici original Marshall lampovou hlavu a originál Marshall bednu. Jakýkoliv projev neúcty k aparátu se trestá pár negry s kleštěmi a letlampou. Ať nedopadnete jako Zed. Basové kombo Orange je adekvátní standard odpovídající prostoru OPEN STAGE. Efektové krabičky, ekvalizéry, kompresory a další potřebné hračky si raději přineste. Každé kombo má před sebou stojánek na mikrofon, komba jsou snímána mikrofonem pro přirozenější zvuk. Na vyžádání lze kytaru/basu napojit bez komba přímo do páráku a poslat do odposlechu.
Jasně. Po domluvě s manažerem se můžete stavit a vyzkoušet si zvuk nebo akustiku. Ne všichni máme stage managera, který tyhle kraviny řeší za nás.
OPEN STAGE je větší obývák pro 50 lidí. K dispozici je špičková bicí souprava, standardní rockový set. Aby bubeník nepřehlušil šroťákem všechny ostatní nástroje, měl by hrát s citem. Říká se tomu ohleduplnost. Zvukař umí přidat, ale neumí utlumit nástroj, který je moc nahlas sám o sobě, nejčastěji je to právě šroťák.
Akustické nástroje jsou obvykle snímané mikrofonem. Akustická kytara dostane mikrofon dolů ke kobylce, když se španělkou budete běhat po pódiu, nenazvučí vás bez bezdrátového nástrojového mikrofonu ani Pánbůh. A bezdrátový mikrofon na kytaru či jiný nástroj si musíte přinést s sebou.
Jakákoliv pódiová choreografie posouvá kapelu o level výše. Sjednocené oblečky a synchronizované mávání kytarami a dlouhou kšticí si můžete nacvičit právě v OPEN STAGE.
HLP. Hluboký Lidský Příběh. Říct před písničkou "...a teď vám zahrajeme" je muzikanstké dno. Frontman musí být Bůh. Měl by říct, proč hrajete, jak písnička vznikla, kolik stála úsilí, kdy a proč vznikla, kdo se na tom podílel a další plky. Dostaňte do písničky příběh. Tak jako zahrál Prince pro svého tátu Purple Rain.
Nikoho nezajímá vaše muzika. Jestliže vlezete na pódium, bavte lidi. Zapojte je. Návod najdete například ve filmu Bohemian Rhapsody. Tam to všechno začalo. Roztleskejte je, rozezpívejte je, roztancujte je. Až budete Michael Jackson nebo Madonna, budou to dělat sami. Skoro sami.
Pro skeče, scénky, stand up, improvizaci a další nemuzikantské formáty je třeba dopředu říci, co budete provádět. Například úplná tma nebo úplné ticho bez přípravy nezvládneme. Chladící stroje na nápoje za barem produkují hluk i světlo, počítejte s tím prosím. Absolutní ticho a úplná tma není banalita a je třeba to uvést ve formuláři a ještě lépe připomenout zvukaři. Ďk.
Zvukaři jsou zvyklí na posunkovou řeč. Když kytarista ukáže na zpěváka a ukáže palcem nahoru, neznamená to, že zpěvák je dobrý, ale je to znamení pro zvukaře, ať přidá zpěv do odpolechu kytaristovi. Takže vzorec je jednoduchý:
Kabely jsou megadůležité. Snažte se po nich nešlapat, netahat za ně a nepolévat je pivem. Nejčastější vada je, že se utrhne spoj v konektoru. Takže stačí zamávat na zvukaře a ten mi dá jiný XLR kabel.
Bezdrátová zařízení jsou supr fíčura, ale je třeba dávat pozor, aby se nehádaly s okolními frekvencemi. V OPEN STAGE máme WiFi na 2,4 a 5 GHz. Pokud použijeme naše bezdrátové mikrofony, běží na frekvenci 625 a 650 MHz. Ale většinou jede OPEN STAGE po kabelech.
Napište nám na openstage@garageclub.cz.
DIE ENDE!
PS: něco pro inspiraci: https://www.youtube.com/watch?v=YcShIVoA-gs
Jak to vypadá v reálu? Takhle nenápadně nám Pharell Wiliams ukazuje zvukaři:
1:18 - ukazovák pravou rukou na mikrofonu = můj mikrofon - přidej, chvíli počká
1:24 - ukazovákem levačkou nahoru = přidej mi
1:25 - přiblíží ruku k uchu = můj odposlech, pozichruje podruhé ukazovákem nahoru
1:29 - ještě jednou ukazovák nahoru = ještě přidej
Další gesta už nejsou komunikace se zvukařem, ale stojí za zmínku:
1:36 - ukazovák na mikrofonu jen kontroluje vzdálenost rtů od mikrofonu, tento griff jde vidět na dalších záběrech
2:16 - ukazuje rukou dle textu, není pokyn ke zvukaři, zjevně je spokojený
3:40 - luskne prsty, vizuální prvek, do rytmu
4:02 - ukazovák ke rtům = kontroluje vzdálenost rtů od mikrofonu
Video je ze zvukové zkoušky na Grammy 2014.
Daft Punk - Guy-Manuel de Homem-Christo a Thomas Bangalter.
Nile Rodgers - chlápek s bílou kytarou: produkoval desky lidem jako jsou Madonna, Diana Ross, David Bowie, INXS a dalším. Tak jo: B-52s, Jeff Beck, Mick Jagger, the Vaughan Brothers, Bryan Ferry, Christina Aguilera, Lady Gaga a Daft Punk, kdy za Random Access Memories nafasoval tři ceny Grammy. Až budete hledat, kdo inspiroval Queen - Another One Bites the Dust, jděte po Rodgersovi.
Steve Wonder - ehm... prostě Steve Wonder.
Pharell Wiliams - má jeden z nejprodávanějších singlů na světě.
Zbytek kapely? Chlápci, co hrají 30 let jazz, aby mohli hrát pop.
Nathan East - basák, co hrál pro muzikanty jako jsou: Michael Jacskon, Eric Clapton, Joe Satriani, Peter Gabriel, George Harrison, Ringo Starr, Phil Collins, Stevie Wonder, Toto.
Omar Hakim - bubeník, co hrál pro lidi jako jsou: David Bowie, Sting, Madonna, Dire Straits, Kate Bush, Miles Davis, Daft Punk, Mariah Carey a Celine Dion.
Chris Caswell - random chlápek, co si stoupl za klávesy.
Paul Jackson jr. - chlápek s kytarou stojící celou dobu ve tmě za Steve Wonderem. Hrál kytarové party na Thriller, Bad, Dangerous, Blood On The Dancefloor, převedeno na kapely hrál pro jména jako jsou Michal Jackson, Temtations, Whitney Houston, Elton John a pár jazzmanů jako jsou George Duke, George Benson, Dave Koz, Al Jarreau, David Benoit, Marcus Miller a Kirk Whalum, dále pro Leon Patillo a Don Moen.